Konsultacje zbiorowe / za lekcje 2024-03-07/2024-03-28

Z  małym poślizgiem, od PIERWSZEGO DNIA WIOSNY to jest od czwartku dnia 2024-03-21 wprowadzamy zapowiadany wcześniej system bieżącego odnotowywania aktywności w ramach dziennikarskiej innowacji pedagogicznej (na wzór tradycyjnej ,,notatki z lekcji''. Zaliczenie tygodniowej aktywności za dany tydzień jest uzależnione od odnotowania wybranego i zrealizowanej przez siebie w danym tygodniu aktywności dziennikarskiej.  Należy to zrobić w naszym systemie w kategorii !KALENDARIUM AKTYWNOŚCI.


Odnotowywanie własnej aktywności jest jednym z elementów auto-mobilizacji aktywności kreatywności dziennikarskiej szczególnie w obliczu braku czwartkowych konsultacji zbiorowych (= lekcji dziennikarskich):

  • 14 marca: obsługa medialna konferencji o dyskalkulii
  • 21 marca: obchody pierwszego dnia wiosny
  • 28 marca: świąteczna przerwa noworoczna
    Warto dodatkowo zwrócić uwagę, że bieżący kalendarz roku szkolnego narzuca tryb pracy i zaangażowania indywidualnego - uczenia się przez działanie (działaj kiedy chcesz i jak chcesz, ale działaj samodzielnie) bo do końca nasz dziennikarski profil TO DZIAŁANIE, a nie uczestnictwo w lekcjach.
    Aby to zrozumieć pomaga nam fakt, że lekcji tych nie pozostało już wiele. Oprócz wymienionych wyżej do końca roku czekają nas jeszcze tygodnie bez zajęć dziennikarskich:
  • święta majowe + matury pisemne - wolne od zajęć: 1-9 maja 2o24 r.
  • wyjazd wielu uczniów klas dziennikarskich do Hiszpanii (Pzrełom maja i czerwca)
  • w połowie czerwca jest już końcowa klasyfikacja podsumowująca rok szkolny!!!
  1. Każda uczennica/uczeń mają obowiązek przed KAŻDYM CZWARTKIEM sporządzić w tej kategorii krótką notatkę z określeniem jakie swoje kreatywne działania w danym tygodniu wykonała/wykonał na ocenę. Notatka powinna zawierać pełną informacją, gdzie i jak można zapoznać się z wynikiem tego działania dla oceniania jakości jego wykonania. Powinna zosrać przydzielona do kategorii: !KALENDARIUM AKTYWNOŚCI
    Brak takiej notatki jest równoważny z oceną niedostateczną za dany tydzień.
    Wysokość ocen pozytywnych zależy od jakości wykonanego zadania.

  2. Przypominamy również że WSZYSTKICH obowiązuje uzupełnienie zadania zaległego z dnia: 15 lutego: http://pressmedia.vilogdansk.pl/index.php?view=article&id=612:zadanie-na-15-lutego-2024&catid=20
    Ocena za zaległe prace zostanie wystawiona do dnia 28 marca.

(UWAGA.
Tekst powyżej [numery -2] został zmodyfikowany w dniu 25 kwietnia 2024 r. Został wytłuszczony i zaznaczony na czerwono w celu wymuszenia zwiększenia jego zauważania przy czytaniu/(skanowaniu?) tej informacji.

Mimo, że informacja ta, wg stanu na dzień dzisiejszy, miała 171 odsłon to albo:

  • była tak niedbale skanowana (nie czytana), że opis treść nie dotarła do odbiorów, albo
  • zadanie zostało powszechnie zbojkotowane (wykonała go jedna osoba)


Wykreślono również informację o terminie oceniania wskazanego wyżej zadania)


 

Zgodnie z przyjętymi zasadami okres przerwy świątecznej jest zwolniony od obowiązkowych prac dziennikarskich (można publikować, ale nie ma obowiązku. Każda publikacja dodatkowa zaliczana jest do końcowej oceny.

Wykaz możliwych aktywności:

Uwaga natury ogólnej:
Zabronione jest publikowanie treści politycznych, naruszających dobre obyczaje lub dobre imię innych. 

  1. Publikacja informacji w serwisie informacyjnym (kategoria: SERWIS INFORMACYJNY). 
    Uwagi: notatki nie mogą dotyczyć ,,czegokolwiek'' a ograniczy ć się do informacji o wydarzeniach w naszym zespole szkół ZSO 6, w Gdańsku oraz spraw młodzieży (w zakresie: edukacji, bezpieczeństwa, dobrostanu emocjonalnego, młodzieżowej twórczości kulturalnej lub sportu.)

  2. PUBLIKACJE DLA NASZEGO RADIA
    1. NAJWYŻEJ NOTOWANE i OCENIANE
      Wyszukanie na Youtube utworu muzycznego, poetyckiego lub o tematyce dobrostanu emocjonalnego młodzieży albo o naprawianiu edukacji  dostępnych na licencji CREATIVE COMMONS oraz nagranie zapowiedzi radiowej do tego utworu. Zaleca się wykonanie metodą ustaloną pzrez nas za pomocą komunikatu głosowego za pomocą Messengera.

    2. WYSOKO NOTOWANE
      nagrywanie zapowiedzi do audycji radiowych
      :
      należy zwrócić się do nauczyciela z prośbą o treść zapowiedzi radiowej. 
  3. Publikacji artykułu na tematy związane z szeroko rozumianą kulturą, dotyczące spraw młodzieży, edukacji, ekologii, zdrowia psychicznego, kompetencji cyfrowych . (kategoria: artykuły). Poleca się trenowanie korzystania z narzędzi sieciowych:

    1. Tutaj można się posiłkować źródłami innymi artykułami dostępnymi w sieci na licencji CreatiVe Commons
      1. https://newseria.pl/:  to już omawialiśmy na zajęciach, a niektóre osoby już korzystały z tego źródła
      2. Można w wyszukiwarce dodać do terminu wyszukiwanego ,,by Creative commons". (wiele poważnych źródeł naukowych oraz kulturalnych publikuje na tej licencji) Zobacz przykłądowo, jak w szerokim zakresie publikują takie treści w miesięczniku WOBEC: https://miesiecznik-wobec.pl/

    2. Dozwolone jest również wygenerowanie artykułu za pomocą Sztucznej Inteligencji AI wykorzystując CHAT GPT lub inne podobne narzędzie pod dwoma warunkami:
      1. koniecznie trzeba odnotować, że treść została wytworzona za pomocą sztucznej inteligencji z podaniem wykorzystanego narzędzia
      2. instrukcja przekazana dla wygenerowania treści NIE MOŻE BYĆ LAKONICZNA, ale bardziej rozbudowana i szczegółowa. Interesuje nas eksperymentowanie z umiejętnością tworzenia precyzyjnych dyspozycji dla AI. Jaki przypis na końcu artykułu należy opublikować treść instrukcji przekazanej narzędziu AI, które wygenerowało opublikowaną treść.

  4. Publikacja reportaży (kategoria reportaże) Mogą to być:
    1. reportaże własnego autorstwa pod warunkiem, że dotyczą wydarzeń w jakich samemu brało się udział.
    2. w oparciu inne źródła na licencję (CC) jeśli dotyczą tematyki jak w punkcie: 1 powyżej
    3. fikcyjne (nawet science fiction), wygenerowane przez AI z zachowaniem uwag z punktu 2b powyżej, 

  5. Publikacja fotoreportaży za pomocą naszych (w systemie pressmedia) narzędzia generowania galerii foto, podobnie jak tutaj:
    http://pressmedia.vilogdansk.pl/index.php/publikacje/reportaze/dyskalkulia2024/fotorelacja-obiektywem-arielle-lages
    Fotoreportaż powinien zawierać minimum 10 fotografii oraz krótki opis (conajmniej: co, gdzie, kiedy, przez kogo organizowane)
    Sposób realizacji:
    1. pierwszą fotogalerię można zrealizować przesyłając nauczycielowi opis oraz fotografie.
      W odpowiedzi otrzyma się uprawnienia i dostęp do narzędzia zbiorowego łatwego przesyłania dużej ilości fotografii na serwer pressmedia do wykorzystania do kolejnych publikowanych fotoreportaży. 

  6. Publikacja recenzji (kategoria: recenzje)
    Może to być recenzja:
    1. książki
    2. filmu
    3. innego wydarzenia kulturalnego (spektaklu, koncertu i.t.p)

  7. Publikacja felietonów (kategoria: felietony ) WYSOKO NOTOWANE
    UWAGA! Gorąco zachęcamy do tej formy publikacji. Wasze opinie wyrażone w felietonach chętnie publikujemy w miesięczniku KRAEATYWNI:
    http://e-kreatywni.eu/index.php/felietony
    Bardzo polecana forma reporterska.  Felieton polega w skrócie na opisie jakiegoś zjawiska oraz osobistym, subiektywnych skomentowaniu go lub ocenieniu. CZASAMI WARTO, a nawet trzeba opisać  i ocenić CO CIĘ CIESZY lub CO CIĘ WKURZA... 
    Ze względu na subiektywny charakter publikacji (również ryzyko ,,podpadnięcia komuś'' lub demaskacji własnej oceny dopuszczalna jest anonimowość publikowanego felietonu na dwa różne sposoby:
    1. można poprosić nauczyciela o założenie dodatkowego anonimowego konta w systemie pressmedia. Nikt poza nauczycielem nie będzie znał tożsamości autora
    2. Można przekazać felieton nauczycielowi i poprosić o anonimowe opublikowanie.  Nauczyciel opublikuje go w systemie z adnotacją: (autor anonimowy, imię i nazwisko znane redaktorowi naczelnemu) 

  8. Publikacja własnej twórczości w zakresie:
    1. prozy (kategoria proza) - możliwa anonimowość jak w pkt. 6ab
    2. poezja (kategoria poezja)  - możliwa anonimowość jak w pkt. 6ab
    3. twórczość plastyczna (kategoria: ars plastycznie)  - możliwa anonimowość jak w pkt. 6ab
    4. twórczość muzyczna (kategoria ars muzycznie)
    5. twórcza aktywność sieciowa (kategoria: ja w Internecie) Twoja warte uwagi publikacje w social mediach lub blogach. 

  9.  PROJEKT dla Olimpiady Zwolnieni z Teorii.
    Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami aktywność w realizacji projektu z Olimpiady ZWOLNIENI Z TEORII zaliczane jest na równi z innymi aktownościami w ramach działń dziennikarskich pod warunkiem, że wykonuje się w danym tygodniu konkretne zadania, a nie jedynie figuruje w składzie zespołu. Dlatego należy odnotowywać co się w danym tygodniu zrobiła w obowiązkowym dla wszyskim kalendarium (zobacz początek niniejszego postu).
    Końcowa ocena za udział w projekcie będzie uzależniona od wkładu, jaki dana osoba wniosła do projektu.  
     

 

 

bieżące informacje dziennikarskiej innowacji pedagogicznej

 


 


    

Sieciowa platforma robocza innowacji pedagogicznej: uczenie się przez działanie  (learning by doing) realizowanej w VI LO w Gdańsku:
DZIENNIKARSTWO INTERNETOWE narzędziem rozwoju kompetencji cyfrowych oraz miękkich kompetencji społecznych.


 

 

My w sieci

Zasoby sieciowe dziennikarskiej innowacji: 

Patronat Medialny


Innowacja pedagogiczna jest realizowana pod patronatem medialnym i we współpracy z Miesięcznikiem Społeczno-Kulturalnym KREATYWNI (http;//e-kreatywni.eu) Wyróżniający się uczniowie z klas dziennikarskich (za zgodą prawnych opiekunów/rodziców) odbywają staż dziennikarski w redakcji miesięcznika. Miesięcznik Kreatywni zajmuje się promocją młodych pozytywnych, kreatywnych i solidarnych. Jest również organizatorem różnych konkursów dla dzieci i młodzieży dla inicjowania ich kreatywności.

 

 

kontakt


VI Liceum Ogólnokształcące im. Obrońców Helu
ul. Głęboka 11
80-759 Gdańsk

STUDIO RADIOWE
sala nr 07 (parter)

Koordynator:

Janek Jackowicz Korczyński

jan-korczynski@vilogdansk.pl
facebook.com/janekjk/

Finansowanie innowacji

Innowacja pedagogiczna jest finansowana ze środków przyznanych przez Urząd Miasta Gdańsk.