próby rozwoju kompetencji publicystycznych:
Obecnie w zakresie publicystyki uczymy się dopiero pisać. Widoczne publikacje to tylko wersja t
estowo/robocza.
Błędy redakcyjne oraz pozycje wymagające poprawek widoczne są tylko w osobom uprawnionym w strefie wewnętrznej. 

 

Wynalazki Polski

Wiele osób uważa że poza historią polską, sama Polska nic nie zrobiła, co mogło mieć w pływ na dzisiejszy świat. Nie mogliście być w większym błędzie! Po za faktem że Polska dużo zrobiła dla świata dzięki czemu nie ma np. ZSSR, to p(?)olska stworzyła dużo rzeczy które wykorzystujemy w dzisiejszych czasach.

Lampa naftowa, kamizelka kuloodporna, ręczny wykrywacz min, wycieraczki samochodowe, szczepionka przeciw polio, prototyp nawigacji GPS, przenośny magnetofon "Nagra", a nawet – co pewnie może zaskoczyć – komputer Commodore. To wszystko stworzyli Polacy! Nasza społeczność tworzy takie niesamowite wynalazki, że powstał konkurs "Polski Produkt Przyszłości" który jest organizowany już po raz 24. Jestem pewny że nie wiedzieliście tego, jakie wynalazki które ułatwiają nam dzisiejsze życie powstało przez Polaków.

Przedsiębiorczość to cecha, która wyróżnia Polaków na tle innych narodów. Każdego dnia w naszym kraju powstaje 1000 nowych firm. Według danych GUS, obecnie w Polsce aktywnych jest ponad 2,6 mln jednoosobowych działalności gospodarczych. Dla porównania w Niemczech jest ich ok. 2,1 mln. Tylko w maju 2022 r. zarejestrowano w naszym kraju ponad 32 tys. nowych podmiotów. Jak wynika ze stworzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości raportu Global Entrepreneurship Monitor 2021, 6 na 10 Polaków uważa, że prowadzenie własnego biznesu to dobry sposób na zrobienie kariery. Co więcej, osobom, które odniosły sukces zakładając własny biznes – w naszym przekonaniu – należy się uznanie.

W analizie przygotowanej przez PARP czytamy również, że przeciętny właściciel młodej polskiej firmy to niemal 38-letni mężczyzna z wyższym wykształceniem, pochodzący z 4-osobowej rodziny, który chce wykorzystać doświadczenie zdobyte w dotychczasowej pracy i usamodzielnić się na polu zawodowym.

Co ważne, polscy przedsiębiorcy skutecznie konkurują na zagranicznych rynkach. Coraz więcej rodzimych firm i start-upów jest rozpoznawalnych na całym świecie. Od 1997 r. te, które wyróżniają innowacyjne rozwiązania, są doceniane w konkursie "Polski Produkt Przyszłości".

Celem, organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, konkursu jest popularyzacja nowoczesnych wyrobów i technologii, które mają potencjał, by zaistnieć globalnie i stać się kolejną wizytówką Polski. Doceniane są produkty i systemy oferujące nowe funkcje, odpowiadające na potrzeby dzisiejszych odbiorców, mające duży potencjał rynkowy oraz pozytywny wpływ na środowisko.

 

W ubiegłym roku za polski produkt przyszłości uznano innowacyjne urządzenie AngioExpert do nieinwazyjnej diagnostyki zaburzeń krążenia naczyniowego metodą FMSF, opracowane przez spółkę Angionica. Nagrodę otrzymał również FRANKD szybki test diagnostyczny w kierunku wirusa SARS-CoV-2 oraz VENTIL - innowacyjne urządzenie do niezależnej wentylacji płuc.

Z kolei wśród wyróżnionych projektów znalazły się m.in. CardioCube, czyli głosowy system sztucznej inteligencji, umożliwiający automatyczne zbieranie wywiadu lekarskiego w formie werbalnej konwersacji pomiędzy pacjentem i chatbotem zbudowanym na podstawie technologii rozpoznawania mowy (twórca: CardioCube) oraz procesory HPP nowej generacji przeznaczone do wysokociśnieniowego utrwalania żywności (EXDIN Solutions).

Do tegorocznej edycji konkursu zgłoszono 163 projekty, w tym 141 opracowane przez przedsiębiorców.

 

Warto podkreślić, że zgłoszone mogły zostać jedynie projekty, które zostały doprowadzone co najmniej do etapu prac wdrożeniowych (wymagany poziom gotowości technologicznej 6 TRL – Technology Readiness Level) lub wdrożone do produkcji maksymalnie 24 miesiące przed dniem złożenia wniosku konkursowego.

Organizatorzy przyznają także nagrody specjalne: za produkt zgłoszony przez młodego przedsiębiorcę (funkcjonującego na rynku nie dłużej niż 3 lata), za produkt z branży technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) oraz za produkt w obszarze ekoinnowacji.

 

Także jak widać my Polacy do świata wnieśliśmy bardzo dużo i dalej dużo wnosimy. Wszystko dzięki naszym ambicjom i w naszym szukaniu rozwiązań na każdy problem lub ułatwienie sobie życia. Każdy Polak może stworzyć coś niesamowitego jeżeli ma jakiś pomysł i nad nim popracuje udowadniając że polska może wiele osiągnąć, dużo więcej niż inne kraje się po nas spodziewają. My i nasze działania tworzą Polskę. To dzięki nam i naszej pracy odnosimy sukcesy.

Informacje czerpane z: money.pl i wiedzy własnej

 

My w sieci

Zasoby sieciowe dziennikarskiej innowacji: 

Patronat Medialny


Innowacja pedagogiczna jest realizowana pod patronatem medialnym i we współpracy z Miesięcznikiem Społeczno-Kulturalnym KREATYWNI (http;//e-kreatywni.eu) Wyróżniający się uczniowie z klas dziennikarskich (za zgodą prawnych opiekunów/rodziców) odbywają staż dziennikarski w redakcji miesięcznika. Miesięcznik Kreatywni zajmuje się promocją młodych pozytywnych, kreatywnych i solidarnych. Jest również organizatorem różnych konkursów dla dzieci i młodzieży dla inicjowania ich kreatywności.

 

 

kontakt


VI Liceum Ogólnokształcące im. Obrońców Helu
ul. Głęboka 11
80-759 Gdańsk

STUDIO RADIOWE
sala nr 07 (parter)

Koordynator:

Janek Jackowicz Korczyński

jan-korczynski@vilogdansk.pl
facebook.com/janekjk/

Finansowanie innowacji

Innowacja pedagogiczna jest finansowana ze środków przyznanych przez Urząd Miasta Gdańsk.