Z powodu niewywiązania się z obowiązku wypełnienia obowiązkowej ankiety ankiety ewaluacyjnej przez (aż) 17 osób z klas 1B oraz 2B nie możemy jeszcze w tym tygodniu realizować zaplanowanych na semestr 2 zajęć profilowanych - dostosowanych do osobistych preferencji każdego z uczniów.
Tym samym dzisiaj na lekcji wszystkie osoby mają do wykonania konkretne zadanie.
Jak już nieraz zapewniałem i nadal podtrzymuję swoją opinię, że obecny stan systemu szkolnego jest przestarzały i szkodliwy i upieram się przy zdaniu, że szkoła jest dla uczniów i oni są w niej najważniejsi. Głównym celem szkoły nie jest UCZENIE uczniów, ale wspieranie i pomaganie im w ich rozwoju. Mówiąc innymi słowy: SZKOŁA NIE MA UCZYĆ! UCZEŃ POWINIEN SIĘ UCZYĆ. Uczenie się przez całe życie (Lifealong Learning) jest niekwestionowaną koniecznością w optymalnym funkcjonowaniu w społeczeństwie.
Statyczna, raz nabyta wiedza należy już do archaicznej przeszłości poprzednich wieków.
Dlatego zajęcia dziennikarskie mieliśmy w planie prowadzić w formie innowacji pedagogicznej uczenia się przez działanie (Learning by Doing). Zakładaliśmy, że będziemy ,,bawić się'' w dziennikarzy, albo działać na serio jako dziennikarze aby rozwijać swoje kompetencje społeczne oraz cyfrowe uznawane za kluczowe dla optymalnego funkcjonowania w świecie współczesnym.
NO TAK: ,,ale do tanga trzeba dwojga''. Realizować te działania udało się tylko z małą grupką uczennic i uczniów a u sporej ich grupie ,,fajnie się'' w ubiegłym roku zaczynało, a skończyło się na ,,słomianym ogniu''.
Nie gniewajcie się: ale poniżej mojej godności jest działanie w formie udawania aktywności, a poza tym SZKODA MI NA TO CZASU.
Dlatego obecnie modyfikujemy metodę realizacji naszych dziennikarskich zajęć i dobrze się składa, że przed nami są dwa tygodnie ferii zimowych.
Będę miał rezerwę czasową na dostosowanie do nowych wymagań naszą techniczną platformę sieciową, ale również przygotować nasz system do większej personalizacji działania w ramach naszych zajęć. Postaram się stworzyć warunki, aby każdy mógł w ramach naszych zajęć rozwijać kompetencje indywidualnie dostosowane do jego zainteresowań i preferencji.
Dlatego bezpośrednio po feriach zimowych zostanie opublikowany zmodyfikowany ,,przedmiotowy system oceniania.
UWAGA! UWAGA! UWAGA!
W minionym tygodniu ustaliliśmy, że aby zoptymalizować nasze zajęcia każda uczennica/uczeń mieli obowiązek wypełnienia ANKIETY EWALUACYJNEJ.
Trochę się wstydzę, że niektóre osoby to przerosło i obowiązek ten wykonało tylko 21 osób z klasy IB (na 36 osób na stanie klasy) oraz 17 osób z klasy 2B (na 35 osób w klasie).
W trakcie ostatnich zajęć przed feriami wspólnie ustalimy w jaki sposób (polubownie lub odpowiednimi sankcjami) zostanie to zadanie uzupełnione.
Na koniec jeszcze pragnę wyrazić nadzieję, że nam się uda realizować sensownie nasze zajęcia i nasz wspólny rozwój w 2 semestrze, bo ciągle w nas wierzę.
Na koniec dwie uwagi:
- Od lat powtarzam, że w edukacji podmiotem jest uczeń a nie szkoła. Szkoła nie uczy. Uczeń się uczy, a szkoła ma mu to ułatwić. JEŻELI UCZEŃ SIĘ NIE UCZY, a tylko chodzi do szkoły, to nie powinien być nazywany UCZNIEM. Powinno się go raczej nazywać CHODZIKIEM (uczeń od: uczy się, chcodzik od chodzi do szkoły)
- Słyszałem gdzieś takiego suchara. (to znowu dotyczy tego co określane jest: ,,że do tanga trzeba dwojga'' edukację możemy zrealizować wyłącznie współdziałaniem.
[cytuję:]
,,Obecnie panujący system szkolny osiągnął już dno...
A tu nagle słychać pukanie od spodu!!!...
To puka ,,pokolenie zet'...
Podobno niżej jeszcze bardziej się rozpycha pokolenie alfa..."
[koniec cytatu]
Mam nadzieję, że nie dotyczy on nas i dlatego jeszcze próbujemy zmienić metody naszej pracy, tym bardziej, że mamy w swoim gronie całkiem fajne osoby i powyższe dwa punkty ich nie dotyczą.
Naszą metodą działania jest UCZENIE SIĘ PRZEZ DZIAŁANIE. Działać możemy wtedy, kiedy sami chcemy, a nie jak w tradycyjnym 19-stowiecznym systemie szkolnym: wtedy, gdy musimy zgodnie z tygodniowym planem lekcji.
Przymusowe przesiadywanie na lekcji nie zawsze sprzyja skutecznemu uczeniu się. Dlatego w naszej dziennikarskiej innowacji pedagogicznej przyjmujemy inne zasady działania i uczenia się:
- cotygodniowe grupowe lekcje w szkolnej pracowni komputerowej (w bieżącym roku w każdy czwartek) mają formę KONSULTACJI ZBIOROWYCH. Jest to miejsce i czas na wymianę informacji, przekazania nowych wiadomości, podsumowania aktywności dziennikarskiej grupy oraz czas na indywidulane konsultacje. Te osoby, które traktują nasze ,,przedmiot'' tylko jako uciążliwy obowiązek mogą w trakcie tych godzinnych zajęć wykonać swoją OBOWIĄZKOWĄ MINIMALNIE PRACĘ TYGODNIOWĄ.
- Każdy z uczniów klas dziennikarsko-artystycznych MA OBOWIĄZEK wykonania CO NAJMNIEJ JEDNEJ publikacji na naszej platformie PRESSMEDIA. Odpowiednich kompetencji robienia tego poprawnie pod względem merytorycznym oraz cyfrowym nabywamy systematycznie przez działanie / osobistą aktywność.
Aby to umożliwić organizacyjnie:- Poszczególne rodzaje aktywności publicystyczne wprowadzamy systematycznie, krok po kroku
Zobacz: http://pressmedia.vilogdansk.pl/index.php/zadania - Nie oceniamy od razu negatywnie popełnianych błędów. Uczymy się na własnych i cudzych błędach. W strefie chronionej wyświetlają się przy każdej publikacji UWAGI REDAKCYJNE jeśli publikacja jest niepoprawna. Zobacz: http://pressmedia.vilogdansk.pl/index.php/blog/nowe-prywatna-strefa-chroniona
- po okresie ochronnym oceny prac są obniżane z możliwością ich poprawienia pod warunkiem likwidacji wskazanych błędów,
- Poszczególne rodzaje aktywności publicystyczne wprowadzamy systematycznie, krok po kroku
- POWYŻEJ w MENU dostępne są wszystkie informacje pomocnicze (ściągawki, jak to zrobić) stwarzające możliwość samokształcenia kierowanego i systematycznego nabywania kompetencji i łatwości ich stosowania.
- Jeśli czegoś nie wiesz to pytaj. Koordynator projektu jest dostępny do pomocy nie tylko na czwartkowych lekcjach ale w każdej chwili metodami online (e-mail, Messenger, Whatsapp) w miarę fizycznych możliwości dostępności. ZAWSZE ODPOWIADA w najbliższym z możliwych terminów
Podkategorie
bieżące zadania
Poniżej publikowane są cotygodniowe uwagi dla zadań obowiązkowych do wykonania w ramach dziennikarskie innowacji pedagogicznej.