teraz na antenie:
00:00 / 00:00

Wołanie o zmiany: gdańska konferencja na temat dyskalkulii: 14 marca 2024

Zmiany zaczynają się w Gdańsku – dr Anna Walerzak-Więckowska i prof. Małgorzata Lipowska chcą walczyć o zmiany w systemie. 


14 marca odbyła się konferencja „Liczba Pi, a co, jeśli uczeń nie rozumie tej wartości?”. Wszystko za sprawą prof. Marty Bogdanowicz, dr Anny Walerzak-Więckowskiej i prof. Małgorzaty Lipowskiej od lat angażujących się w temat dyskryminacji młodzieży i młodych osób dorosłych z problemem dyskalkulii. 

- Jako jedne z pierwszych zwróciłyśmy uwagę na problem dyskalkulii w Polsce. Cieszymy się, że do naszego grona dołączyła prof. Ewa Pilarska – konsultant wojewódzki ds. neurologii dziecięcej, wieloletnia kierownik Kliniki Neurologii Rozwojowej, Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Młodzi ludzie z dyskalkulią rozwojową potrzebują wsparcia w drodze do egzaminu dojrzałości. Dzięki programom edukacyjno-terapeutycznym udaje się im ją zapewnić.


Niestety osoby z dyskalkulią pourazową są eliminowane i dyskryminowane na ścieżce do edukacji i pracy – mówi Anna Walerzak-Więckowska. 

Dyskalkulia pourazowa powstaje w wyniku uszkodzenia płatów ciemieniowych mózgu (odpowiedzialnych za zdolności matematyczne), co dzieje się podczas niedotlenienia okołoporodowego, udarów, wypadku lub operacji czy w wyniku FAS. 

Rocznie do okręgowej komisji egzaminacyjnej w Łodzi wpływa ok. 500 prac maturalnych, z czego znaczna część nie zdaje egzaminu. Celem organizatorów jest stworzenie komisji złożonych z psychologów klinicznych i neurologów, mających za zadanie rozpoznawanie zaburzeń, dających szansę do stosowania oceniania dla dyskalkulii rozwojowej, ale zwolnienia z matury z matematyki w przypadku dyskalkulii pourazowej. 

 

- Nie ma wątpliwości, że od idei do realizacji to NIE „jeden krok”. Oczywiście, to wyzwanie ponadresortowe, aktywnie włączają się tu zarówno naukowcy wielu dyscyplin wraz z praktykami: psychologami, lekarzami, pedagogami, ale także rodzice dzieci i młodych dorosłych. Tylko dzięki tej kooperacji możliwe będzie wypracowanie sposobów pomocy opartych na dowodach naukowych - pisze w liście do uczestników prof. Małgorzata Lipowska – konsultant wojewódzki wojewody pomorskiego w dziedzinie psychologii klinicznej

ZOBACZ PISMO , prof. Małgorzaty Lipowskiej ==> TUTAJ

 

- Uczniowie z diagnozą dyskalkulii (niezależnie od jej typu), którzy wykazują się licznymi talentami w innych dziedzinach powinni mieć zapewnione warunki do zdawania egzaminów zewnętrznych na zasadzie równych szans. Zwłaszcza, że wyniki egzaminu maturalnego mogą mieć ogromny wpływ na przyszłość dziecka, gdyż to głównie od nich uzależnione są wyniki rekrutacji na studia – napisała w liście do organizatorów rzecznik praw dziecka Monika Horna-Cieślak. Zapewniła również, że zasygnalizowane kwestie będą podnoszone podczas wystąpienia generalnego rzecznik, w celu znalezienia fakultatywnego rozwiązania przez Ministerstwo Edukacji. 

- Mam nadzieję, że tu rozpoczniemy nową erę na rzecz osób z zaburzeniami matematycznymi – komentuje prof. Marta Bogdanowicz, światowy autorytet w dziedzinie psychologii klinicznej i specyficznych trudności w uczeniu się - obecna na konferencji. 

- Cieszę się, że w ramach współpracy z Miastem Gdańsk w naszej szkole realizujemy program Kalkulator. Daje on szansę na rozwój młodzieży. Chciałbym, żebyście mówili o dyskalkulii,  bądźcie jego ambasadorami, nie odcinajmy możliwości rozwoju młodzieży. Szkoła musi zmienić się, by dostrzegać talenty, wzmacniać pozytywne strony uczniów – mówił podczas konferencji Mariusz Pluta – dyrektor ZSO nr 6, w którym rozpoczęła się batalia o prawa młodych dorosłych.

 

My w sieci

Zasoby sieciowe dziennikarskiej innowacji: 

Patronat Medialny


Innowacja pedagogiczna jest realizowana pod patronatem medialnym i we współpracy z Miesięcznikiem Społeczno-Kulturalnym KREATYWNI (http;//e-kreatywni.eu) Wyróżniający się uczniowie z klas dziennikarskich (za zgodą prawnych opiekunów/rodziców) odbywają staż dziennikarski w redakcji miesięcznika. Miesięcznik Kreatywni zajmuje się promocją młodych pozytywnych, kreatywnych i solidarnych. Jest również organizatorem różnych konkursów dla dzieci i młodzieży dla inicjowania ich kreatywności.

 

 

kontakt


VI Liceum Ogólnokształcące im. Obrońców Helu
ul. Głęboka 11
80-759 Gdańsk

STUDIO RADIOWE
sala nr 07 (parter)

Koordynator:

Janek Jackowicz Korczyński

jan-korczynski@vilogdansk.pl
facebook.com/janekjk/

Finansowanie innowacji

Innowacja pedagogiczna jest finansowana ze środków przyznanych przez Urząd Miasta Gdańsk.