Zgodnie z ustaleniami podjętymi przed przerwą świąteczną do dnia dzisiejszego zawieszony był obowiązek wykonywania cotygodniowych prac w ramach naszej metody ,,learning by doing''. Jedyne co należało zrobić to uzupełnić zaległe prace.
Od dnia dzisiejszego wprowadzamy radykalną zmianę metody realizacji naszych zajęć.
Okazało się bowiem, że większość uczennic i uczniów jest aż tak bardzo dotkniętych syndromem scholaryzacji, że albo nie zrozumiała, albo nie chciała zrozumieć, na czym polegać miała nasza metoda pracy. Planowaliśmy realizować poprzez indywidualną, osobistą i SYSTEMATYCZNĄ aktywność publicystyczną kształtowanie i rozwijanie u siebie dwóch podstawowych kompetencji:
- kompetencji społecznych (między innymi śledzenia i rejestrowania tego co dzieje się wokół nas: w szkole, mieście, regionie lub co dotyczy rozwoju i dobrostanu emocjonalnego młodzieży) oraz
- kompetencji cyfrowych (zarządzania nowymi technologiami sieciowymi oraz umiejętnością sterowania swoim wizerunkiem w wyszukiwarkach internetowych. (taka forma nadgonienia braków w zakresie edukacji informatycznej w szkołach - alerty na ten temat Komisji Europejskiej od 2014 r. i Forum Ekonomicznego w Davos od 2005 r,)
Niezależnie od tego, czy ktoś nie zrozumiał o co chodzi, czy NIE CHCIAŁ zrozumieć (bo był mentalnie nieobecny na lekcjach) powszechnym faktem jest zbojkotowanie przez przeważającą większość uczniów przyjętej metody pracy. Prace, jeśli w ogóle były wykonywane najczęściej nie miały noc wspólnego z przyjętymi założeniami i celami a ich poziom informatyczny nader często sprowadzał się do intuicyjnego działania bez pofatygowania się skorzystania z instrukcji ,,jak to zrobić poprawnie technicznie'' (narzędzia dla sieciowych kompetencji cyfrowych były wyjaśniane na lekcjach oraz dla nieobecnych oraz nieuważających dostępne są w naszym systemowym serwisie POMOCY).
To zresztą stało się przyczyną zrezygnowanie przeze mnie z realizacji zajęć dziennikarskich w klasach IIIB oraz z większością klasy IVB.
Co zmieniamy od przyszłego semestru:
W związku z zaistniałą sytuacją, od dnia dzisiejszego, zmieniamy metody pracy naszej innowacji pedagogicznej rezygnując z dotychczasowego przywileju realizacji na naszych zajęciach swojego osobistego auto-rozwoju. Koniec z wolnością i samodzielnością. Wracamy w drugim semestrze do modelu szkoły 19-wiecznej: NAUCZANIA I KONTROLI z OCENIANIEM:
- Nauczyciel na każdej lekcji będzie uczył nowych zagadnień i kompetencji.
- Uczennica/uczeń będzie stosowała/stosował poznane narzędzia cyfrowe oraz formy ekspresji w formie obowiązkowego zadania do wykonania. Za poprawność merytoryczną i techniczną będzie miał wystawianą ocenę.
- Nie wykluczamy w czasie trwania semestru przeprowadzania tzw, ,,kartkówek'' sprawdzających przekazaną wiedzę.
- Zawieszamy również możliwość poprawienia zaległych prac w dowolnym czasie. (Uzupełnienie lub poprawienie będzie można zrealizować w terminie do 2 tygodni.)
- Planowane w drugim semestrze warsztaty robocze oraz pokazowe konferencje prasowe z zaproszonymi gośćmi oraz w ramach zajęć dziennikarskich realizowane będą tylko w klasie 1B z włączeniem uczniów klas starszych wymienionych w punktach poniżej,
Co pozostaje bez zmian:
- Nadal podtrzymujemy decyzję, że osoby, które w ramach naszych zajęć realizują projekt Olimpiady Zwolnionych z Teorii (3 grupy) nie dotyczą te zmiany. Mogą nadal realizować swój projekt. Cieszymy się, że wszystkie 3 grupy ,,zmieściły się w terminie oddania kolejnego etapu realizacji projektu: PLANOWANIE. Termin minął wczoraj, dnia 10 stycznia o godzinie 21:oo. Obecnie wszystkie 3 grupy oczekują na uwagi do złożonych projektów i będą miały czas na wprowadzenie uzupełnień i poprawek do opisu planowanych zajęć.
- Nadal również, w ramach przyjętej metody naszej dziennikarskiej innowacji pedagogicznej zaliczana będzie w ramach przedmiotu indywidulna aktywność dziennikarska realizująca wspomniane wyżej kompetencje społeczne i cyfrowe szczególnie u osób zaangażowanych kreatywnie w naszym patronackim Miesięczniku Społeczno-Kulturalnym KREATYWNI, szkolnym radiem internetowym lub Radiowym Studiem Piosenki w naszym studiu nagrań.
Dla drugiego semestru zmodyfikowany zostanie i opublikowany w nowej wersji przedmiotowy system oceniania dostosowany do powyższych zmian.