2023: Beethoven – pomiędzy Wschodem a Zachodem 27. edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, planowana w dniach 26 marca – 7 kwietnia 2023 roku w Warszawie, podejmie problem koegzystencji wpływów kultury wschodu i zachodu w muzyce Beethovena i jego następców.
W początkowych latach XIX wieku transformacja kultury dokonywała się wokół wyraźnie zaznaczających się polaryzacji: twórczość inspirowaną „duchem Południa” (klasyczną) przeciwstawiano tej natchnionej „duchem Północy” (romantyczną), tak jak Zachodni racjonalizm przeciwstawiano Wschodniemu mistycyzmowi. W relacji kultury do natury opozycja Wschodu i Zachodu stanowi parę, w której Wschód (metaforycznie ujmowany jako wschód słońca, wiosna) łączył się z takimi kategoriami jak młodzieńczość, spontaniczność, rozwijanie a Zachód (zachód słońca jesień) – ze schyłkowością, refleksyjnością, przemijaniem. Utwory prezentowane podczas festiwalu zarówno nawiązują do owych kategorii, jak i są przykładem bezpośredniego czerpania inspiracji ze wschodniej kultury muzycznej. Z repertuaru tych ostatnich usłyszymy m.in. trzy kwartety op. 59 „Razumowskie”, w których Beethoven wykorzystał rosyjskie melodie ludowe, Pieśń o ziemi Gustava Mahlera oraz V Symfonię „Koreańską” i VI Symfonie „Pieśni chińskie” Krzysztofa Pendereckiego nawiązujące do dalekowschodniej kultury, Pawanę na śmierć infantki i Bolero Maurice’a Ravela pisane pod wpływem iberyjskich fascynacji kompozytora, a także Siedem bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego.
Obok dzieł mistrza z Bonn, usłyszymy utwory m.in. Wolfganga A. Mozarta, Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Gustava Mahlera, Heitora Villa-Lobosa, Maurice’a Ravela, George’a Gershwina, Benjamina Brittena, Witolda Lutosławskiego, Leonarda Bernsteina, Mieczysława Weinberga, Valentina Silvestrova, Toshio Hosokawy i Faustasa Latėnasa.
https://www.eventim.pl/artist/wielkanocny-festiwal-ludwiga-van-beethovena/