DLACZEGO INNOWACJA?
Bo staramy się wprowadzać elementy powszechnie, nawet globalnie, uznawane jako BARDZO WAŻNY element edukacji 21 wieku, a w obecnym systemie klasowo lekcyjnym jest trudny do realizacji.
(1) Pierwszy z ważnych celów:
Stały rozwój Kompetencji cyfrowych.
Jak wykorzystać najnowsze technologie sieciowe, mobilne, multimedialne dla OSOBISTEGO ROZWOJU a tym samym dla skutecznego wejścia na rynek pracy.
W roku 2014 w EU podniesiono alarm wobec faktu, że szkoły i uczelnie wypuszczają absolwentów jako ignorantów cyfrowych w zakresie wymagań rynku pracy. W latach 2014-2016 Komisja Europejska zainwestowała bardzo wiele środków finansowych na realizację w całej UE dużego projektu Kompetencje cyfrowe dla rynku pracy (eSkills for Jobs ) . który formą korepetycji dla młodych ludzi wchodzących na rynek pracy. Od 2017 r. funkcjonuje on w szerszym projekcie Digital Skills snd Jobs Coalition.
Nasza innowacja wpisuje się w te priorytety.
(2) Drugi z ważnych celów:
Stały rozwój Miękkich Kompetencji Społecznych.
Jednym z największych braków współczesnej szkoły jest kurczowe trzymanie się przestarzałej formy edukacji transmisyjnej (szkoła i nauczyciele przekazują wiedzę uczniom) a brakuje czasu na rozwijanie miękkich kompetencji społecznych. Paradoksalnie współcześnie właśnie rozwój tych kompetencji uznawany jest powszechnie jako najważniejszy dla edukacji 21 wieku.
Jednoznacznie wskazują to priorytety European Schoolnet w EU jak również globalnie sieciowy Globals Education Conferences.
Również świat biznesu na Forum Ekonomicznym w Davos ogłosił specjalny raport oraz apel do rządzących w sprawie konieczności transformacji edukacji. Wskazano w nim jakie miękkie kompetencje społeczne powinny być rozwijane w szkole, bo takich właśnie oczekuje współczesna cywilizacja i rynek pracy.
Nasza innowacja pedagogiczna przez aktywność dziennikarską właśnie takie kompetencje ma szanse rozwijać. W szkole w systemie klasowo lekcyjnym jest zbyt ciasno dla rozwoju takich kompetencji.
(3.1) INNOWACYJNOŚĆ metody realizacji innowacji:
Pracujemy w sieci.
Środowiskiem naszego działania jest RZECZYWISTOŚĆ ROZSZERZONA przez Internet oraz smartfony.
Działamy nie w szkolnych klasach, ale tam, gdzie jesteśmy obecni ,,24 godziny na dobę" - w Internecie.
(3.2) INNOWACYJNOŚĆ metody realizacji innowacji:
Nie uczymy się być dziennikarzami (to nie studia dziennikarskie).
REALNIE DZIAŁAMY jako INTERNETOWI DZIENNIKARZE INTERNETOWI.
Jest to forma coraz skuteczniej stosowanej EDUKACJI PRZEZ DZIAŁANIE .
Dodatkowo chcemy się nauczyć sterować swoim wizerunkiem sieciowym, aby wyszukiwarka Google (i inne) zapytana o nasze imię i nazwisko odpowiedziała w pierwszej kolejności, to co chcemy sami o sobie przekazać.
(3.3) INNOWACYJNOŚĆ metody realizacji innowacji:
SAMOKSZTAŁCENIE KIEROWANE.
Chcemy bazować na metodzie samokształcenia kierowanego. Umiejętność samo - uczenia się przez całe życie jest jedną z najważniejszych umiejętności dla przyszłości każdego człowieka.
Dla wszystkich uczennic i uczniów klas artystyczno-dziennikarskich w VI LO tylko jedno stałe zadanie jest obowiązkowe, ale jest ono elementem realizacji podstaw programowych przedmioty INFORMATYKA.
(4) ŚRODOWISKO DZIAŁANIA NASZEJ INNOWACJI
- Nasze autorskie środowisko sieciowe WIRTUALNEJ REDAKCJI na szkolnym serwerze: pressmedia.vilogdansk.pl
Środowisko sieciowej redakcji sprawdziło się w Miesięczniku Społeczno-Kulturalnym KREATYWNI. oraz sieciowych projektach młodzieżowych (dziennikarskim - EYIA oraz młodych programistów: YuthCoders.NET) - Nasza szkolna platforma GOOGLE SUITE dla EDUKACJI.
- Ogólnodostępne sieciowe platformy społecznościowe i komunikacyjne
(4) Główny PARTNER innowacji.
Współrealizatorem innowacji jest internetowy Miesięcznik Społeczno-Kulturalny KREATYWNI (poprzednio pod nazwą MUTUUS).
- Uczniowie mają możliwość publikowania swoich prac nie tylko na szkolnej platformie dziennikarskiej, ale również w miesięczniku KREATYWNI.
(ich aktywność w miesięczniku niezależnym od szkoły w wypadku uczniów niepełnoletnich wymaga zgody rodziców/prawnych opiekunów.) - Wyróżnieniem dla najbardziej aktywnych uczestników projektów dziennikarskich jest roczny staż w Redakcji miesięcznika KREATYWNI, co wiąże się z dysponowaniem przez nich formalnej legitymacji prasowej. Obecnie staż dziennikarski w miesięczniku odbywają 3 uczennice VI LO oraz 2 absolwentki Szkoły Podstawowej Mistrzostwa Sportowego nr 94.
(5) Plany ekspansji innowacji.
Kierunki rozwoju innowacji:
- Pierwszy semestr roku szkolnego 2019/20: ETAP SZKOLENIOWO WDROŻENIOWY (ZSO Nr 6)
- Drugi semestr roku szkolnego 2019/20: Uruchomienie samodzielnego internetowego miesięcznika młodzieży szkół gdańskich (włączenie do innowacji chętnych uczniów innych szkół gdańskich.